سینمای چند شخصیتی: مقدمه ای بر سینمای ملی ایران
پایان نامه
چکیده
اگر چه در اوایل دهه ی هشتاد میلادی، شاهد توجه بسیار به مفهوم «سینمای ملی» در عرصه ی مطالعات سینمایی بودیم اما این توجه امروزه رو به کاهش نهاده است با این وجود این اصطلاح همچنان یکی از پر کاربرد ترین واژه ها در عرصه سینمایی کشور ماست. در این مطالعه تلاش می شود تا جنبه های نظری و مرزهای این مفهوم از دیدگاه اندیشمندان این حوزه تعیین و توصیف گردد به گونه ای که با آگاهی از زمینه به وجود آمدن سینماهای ملی و اطلاع از هدفی که بوجود آورندگان این سینماها در سر داشته اند در گام بعدی و در مجالی دیگر سعی در تعریف سینمای ملی کشور خودمان کنیم. در حقیقت همانطور که از عنوان این جستار بر می آید تحقیق حاضر تنها به عنوان مقدمه ای برای مبحث سینمای ملی است به گونه ای که پی گیری سینمای ملی را با توجه به مباحثی که در ادامه مطرح می شود می تواند به واقعگرایانه تر کردن انتظارات ما از سینمای ملی ایران کمک کند. برای این منظور الگوهایی چندگانه برای بررسی یک سینمای ملی معرفی می شود و در این بین به نقش هویت به عنوان عامل اساسی نمود سینماهای ملی تاکید بیشتری می کنیم اما از آنجا که هویتی وجود ندارد که از یکپارچگی کامل حتی به شکل ظاهری برخوردار باشد خواهیم دید که چند شخصیتی بودن یک مشخصه طبیعی سینما می باشد. در کل هر نوع سینمای ملی سینمایی چند شخصیتی است و در اینجا چند شخصیتی بودن یکی از مشخصه های مورد قبول سینماست. این مسئله در بعضی از دولت های ایدئولوژیک به علت اصرار آنها بر یک مشخصه خاص سینما به شکل گیری سینمای تک بعدی منجر شده که تقابل بعد مورد قبول با دیگر ابعاد سینما در این سینماها چهره ای بیمار گونه به آنها بخشیده که آنرا سینماهای شیزوفرنیک می نامیم.
منابع مشابه
تحلیل اجتماعی تکوین موج نوی سینمای کرد بر بستر سینمای قومی ایران
تحلیل و واکاوی جریانهای سیاسی – اجتماعی مؤثر بر شکلگیری موج نوی «سینمای کرد» در دوران اصلاحات، هدف اصلی این مطالعه است. به همین منظور در یک خوانش استنتاجی و به روش تفسیری - تحلیلی در قالب یک تحلیل مقولهبندی با استناد به مدل پیشنهادی محققان که شکل بومیشده نظریههای نوول اسمیت، تری لاول و جُرج هواکو در پیدایی موجهای نو در سینما است، به چگونگی تکوین «فیلم به زبان کردی» بر بستر سینمای روشنفکری ...
متن کاملسینمای مستند باستان شناختی ایران
فیلم های مستند همواره از مهم ترین ابزارها در آموزش و پژوهش های علمی گوناگون و از جمله باستا نشناسی اند. متأسفانه در کشور ما این کاربرد فیلم های مستند در رشته باستان شناسی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این در حالی است که در دیگر کشورها، به این امر بسیار توجه شده است، به گونه ای که امروزه به عنوان رشته ای مستقل در دانشگاه ها تدریس می شود. در این مقاله با توجه به کاستی یادشده، کوشش می شود تا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023